VOCAȚIA TA! – program de orientare școlară și în carieră
Scopul programului
Programul vine în întâmpinarea nevoilor de integrare socio-profesională a tinerei generații, contribuind atât la schimbarea anumitor percepții pe care elevii le au față de activitatea profesională, dar și la responsabilizarea și facilitarea eforturilor depuse în vederea asigurării locului potrivit în comunitate.
Programul oferă servicii de consiliere şi orientare vocaţională personalizate, dar şi activităţi educaţionale inovatoare.
Obiectivul programului
Acest proiect își propune ca prin sesiuni de consiliere, testări specializate, traininguri și povești de succes, să se poată realiza planuri personalizate pentru elevii de gimnaziu și liceu care să îi ajute în direcționarea corectă a parcursului lor educațional și profesional.
Programul are ca principal scop consilierea tinerilor elevi de gimnaziu și liceu pentru a pune bazele unei schimbări atitudinale privind dezvoltarea vocațională și eliminarea factorilor
de risc. Prin implementarea acestuia se dorește obținerea de planuri personalizate (dosare) pentru fiecare elev, care să cuprindă parcursul educațional și profesional al acestora, după caz.
Prin serviciile educaționale de consiliere și orientare vocațională, se urmărește îndeplinirea următoarelor obiective/rezultate:
(i) sprijinirea elevilor bucureșteni din ciclul gimnazial și liceal în procesul de înțelegere și conștientizare a ceea ce sunt și a ceea ce pot deveni cu ajutorul unor instrumente de consiliere și orientare, de parcurs școlar/de carieră;
(ii) conștientizarea calităților și a defectelor personale ale grupului țintă;
(iii) creșterea stimei de sine și a imaginii de sine pentru grupul țintă implicat;
(iv) perceperea propriei identități prin raportare la modele;
(v) valorificarea resurselor personale;
(vi) adoptarea unei atitudini pozitive față de propria persoană și față de ceilalți;
(vii) stimularea motivației intrinseci de inițiere a unui proces de dezvoltare vocațională (profesională) și de implicare în realizarea de alegeri corecte.
Activitățile educative se vor adresa și membrilor familiilor elevilor, având scopul de a înțelege mai bine schimbările comportamentale ale elevului și susținerea acestora în luarea deciziilor importante din viața lor. De asemenea, activitățile educative vor implica și profesorii în vederea definirii și sublinierii rolului profesorului în orientarea profesională a elevului, sub aspectul cunoașterii elevilor, identificării direcțiilor de dezvoltare ale fiecărui elev și sprijinului acordat elevilor pentru orientarea școlară și profesională.
Serviciile educaționale au constat în activități de consiliere și orientare și au avut ca principal obiectiv dobândirea de către elev a informaţiilor despre sine şi despre domeniile ocupaţionale, care la rândul lor vor determina schimbări atitudinale şi comportamentale la nivel individual. Atitudinea faţă de muncă, profesie, familie, dezvoltare profesională, competitivitate şi relaţii în plan profesional se reflectă de fapt în comportamentele profesionale ale viitorilor absolvenţi.
Abordarea serviciilor de consiliere și orientare va avea ca beneficiu direct pentru elevi, dezvoltarea personală și vocațională prin furnizarea de informații și aplicarea de instrumente specifice necesare formării unei atitudini active şi pozitive faţă de activităţile de autocunoaştere, dezvoltare personală, explorarea oportunităţilor educaţionale şi profesionale.